Wake Up Muslims || Free Our Mind || Rise Of Islam

Dengan menyebut nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Selamat Hari Raya 'Eidilfitri Minal 'Aidil Walfaidzin Maaf Zahir Batin Dari Kami Jihadmaya Blogs 1432H

Himpunan Hadis


Random Hadith Widget

Wednesday, June 22, 2011

Anda Sangat Istimewa, Percayalah



اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
 
Anda sangat istimewa, percayalah!

Anda sangat istimewa. Kalau saya yang mengatakan begitu maka anda boleh abaikan saja. Namun kata-kata ini Allah sendiri sebagai pencipta seluruh alam yang mengatakannya.

" Demi buah tin dan buah zaitun . Dan demi bukit Sinai .Dan demi kota Mekkah yang aman. Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya" (Surah At tin ayat 1-4)

Allah bersumpah atas nama buah tin, zaitun, bukit Sinai dan kota Makkah bahawa manusia telah dicipta dalam bentuk yang sangat sempurna dan sangat istimewa.

Hanya kita yang selalu salah faham tentang diri kita sendiri. Kita tidak kenal diri kita sendiri, kita tidak melihat keistimewaan kita sendiri. Setiap hari kita memberikan kredit yang buruk kepada diri kita. Kita memandang diri kita sebagai orang yang lemah, yang hina, yang miskin, dan segala macam cop negatif. Diri anda yang sebenar adalah istimewa, jika anda merasakan diri anda serba kurang, maka itu hanyalah anggapan anda saja. Ingat, kita hidup dalam dunia anggapan-anggapan, dunia persepsi kita sendiri hasil tafsiran kita terhadap apa yang ada di sekeliling kita. Anda adalah sebutir permata Ilahi, namun dibalut dengan debu-debu persepsi. Anda harus membersihkan debu-debu itu untuk menjadikan diri anda mutiara Ilahi yang murni berkilauan seperti mana asalnya yang azali.

Lihatlah diri anda sebagai insan yang istimewa. Semua tittle yang anda berikan kepada diri anda itu hanyalah satu persepsi. Selama ini anda memerikan status-status yang rendah kepada diri anda. Anda melihat diri anda sebagai hina, miskin, bodoh, lemah, hodoh, pemalu, kuli, dan sebagainya. Ini adalah status-status yang anda berikan kepada diri anda selama ini. Anda tidak sedar, tetapi keyakinan-keyakinan bahawa anda memiliki status ini terpendam dengan sempurna dan sangat kuat tersembunyi di dalam diri anda, dan sehingga sekarang anda masih belum sedar. Anda hidup dalam suasana yang anda atur sendiri, yang anda ciptakan sendiri melalui keyakinan-keyakinan di minda bawah sedar anda. Anda umpama seorang raja, yang memakai pakaian pengemis. Lalu anda menganggap diri anda seorang pengemis. Pakaian itu membuat anda menyangka bahawa diri anda seorang pengemis. Padahal hakikatnya anda adalah seorang raja. Begitulah misalannya. Allah mencipta anda sebagai makhluk yang istimewa, fikiran-fikiran anda memberikan kredit negatif kepada diri anda sendiri.

Buanglah fikiran-fikiran itu, lepaskanlah tanggapan-tanggapan itu, lalu jadilah diri anda yang sebenar, yang memiliki status istimewa. Berikan status yang hebat kepada diri anda sebagaimana layaknya. Anda seorang yang hebat, anda seorang yang pintar, anda seorang yang kaya, anda seorang yang berilmu, anda seorang yang berstatus tinggi dan macam-macam lagi kehebatan dan keistimewaan anda. Sedarlah, kembalikan potensi anda. Apa yang anda fikirkan tentang diri anda, apa yang anda gambarkan tentang diri anda di minda anda maka itulah yang anda akan jadi.

Anda harus berusaha meningkatkan kesedaran anda. Anda harus rela melepaskan fikiran-fikiran anda yang sudah mendarah daging dengan sistem kayakinan anda. Mulakan dengan tafakkur, dengan meditasi yang rutin mengikut sistem yang anda yakini. Hanya dengan begitulah anda akan dapat masuk ke dalam diri anda dan memperbaharui semua setting yang selama ini salah di dalam minda anda. Anda hanya boleh mengubah semua setting di dalam minda anda dengan mudah dan menyeluruh apabila kesedaran anda mencapai cakra jantung atau istilah lainnya jiwa anda mencapai maqam nafsul muthmainnah.

Selamat berlatih untuk meningkatkan kesedaran diri anda, selamat mengembalikan status istimewa anda.

Salam kasih dan sayang.

Sumber : Qalam Illahi Wellness Center (QIWC)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...